دیاگ

معرفی سیستم های ایمنی خودرو

سیستم ایمنی خودرو

سیستم ‏های ایمنی خودرو به دو دسته تقسیم می‏ شوند: 1- سیستم ‏های ایمنی فعال و 2- سیستم‏ های ایمنی غیر فعال. سیستم ‏های ایمنی فعال مانند ترمزهای خودرو، سیستم ‏های کنترل پایداری، سیستم کروز کنترل تطبیقی و … نقش پیشگیرانه داشته و مانع از بروز حوداث رانندگی می ‏شوند. سیستم ‏های ایمنی غیر فعال مانند کیسه هوا، کمربند ایمنی و … نقش کاهش خسارات ناشی از سوانح رانندگی را بر عهده دارند.

1- سیستم‏ های ایمنی فعال:

  • سیستم ترمز اضطراری (AEB)
این سیستم در مواقعی که نیروی پای راننده برای ترمزگیری کافی نباشد وارد عمل شده و بیشترین نیروی ترمز ممکن را وارد کرده و از بروز تصادف چلوگیری می‏کند.         
 
  • سیستم کروز کنترل تطبیقی (ACC)
این سیستم با استفاده از سنسورهای مختلف روی خودرو، سرعت خودرو و فاصله با خودروهای دیگر را طوری حفظ می ‏کند که شرایط ایمن برای راننده و سرنشینان حفظ شود. امروزه در خودروهای مدرن و برخی از خودروهای داخلی از نسل ‏های مختلف این سیستم استفاده می‏ شود.         
 
  • سیستم بازبینی فشار باد تایر (TPMS)
این سیستم فشار باد تایرهای مختلف خودرو را به طور لحظه ‏ای به راننده گزارش کرده تا راننده از شرایط تایر خود با خبر باشد و در صورت بروز مشکل اقدام به تعمیر یا تعویض تایرها کند.        
 
  • هشدار خروج از خط (LDW)
این سیستم ‏ها با استفاده از ایجاد صدا یا لرزشی کوچک در فرمان یا صندلی خودرو، راننده را نسبت به شرایط خروج از خط آگاه کرده و باعث می ‏شوند تا راننده به مسیر حرکت خود دقت داشته باشد.        
 
  • سیستم دید در شب (NVS)
دوربین‌های مادون قرمز این سیستم، تصویری از اجسامی را که خیلی دورتر از شعاع نور چراغ‌های خودرو است، نمایش می‌دهد و همچنین این قابلیت را دارد تا انسان‌ها و حیوانات را به‌صورت جداگانه مشخص کند.       
 
  •  سیستم تشخیص نقطه کور (BSD)
سیستم‌های نظارت بر نقاط کور با به‌کارگیری رادار یا سنسورهای مافوق صوت در یک‌چهارم انتهایی خودرو، اطلاعات قسمت‏ های کناری خودرو را به راننده می‏ دهند. البته برف، گردوخاک و به‌طور کلی آب‌وهوای نامناسب، کارکرد این سنسور‌ها را مختل می‌کند؛ اما زمانی که مانعی وجود نداشته باشد، علامت هشداردهنده تعبیه‌شده در آینه‌های جانبی یا در خودرو می‌تواند از خطرات موجود در جابه‌جایی بی‌موقع بین خطوط جلوگیری کند.         
 
  •  بررسی شرایط راننده (DM)
این سیستم با استفاده از دوربین‏ های مادون قرمز قرار گرفته روی فرمان و سنسورهای مختلف چشم ‏های راننده را بررسی می‏ کند و در صورت خواب آلودگی یا پرت شدن حواس راننده، هشدارهای لازم را به راننده می‏ دهد.

2- سیستم‏ های ایمنی غیرفعال:

  •  کمبرند ایمنی
کمبرندهای ایمنی روی صندلی‏ های خودرو نصب شده و از جابه‏ جایی راننده و سرنشینان در طول فرآیند رانندگی جلوگیری می‏ کنند.        
 
  • کیسه هوا (AB)
ایربگ خودرو در زمان تصادف پر از باد می شود و به شکل یک بالش جلوی سر و بدن راننده و سرنشینان درمی آید و از برخورد سرنشینان خودرو با اجزای فلزی خودرو جلوگیری می نماید. در زمان برخورد خودرو با موانع سخت، کیسه هوا در کثری از ثانیه، از حالت جمع شده پر از هوا شده و به شکل یک بالش در می آید و از سرنشینان محافظت می کند. در خودروهای مدرن از کیسه ‏های هوای جداگانه برای سر راننده، کیسه هوای جانبی خودرو و کیسه هوا برای عابر پیاده (در مواقع برخورد عابر به پیاده و افتادن روی کاپوت) استفاده می ‏شود. بنابراین تعداد کیسه هوا های به کار رفته در خودروها وابسته به نوع آن‏ها بوده و در خودروهای مختلف متفاوت است. 
 

یک فکر در مورد “معرفی سیستم های ایمنی خودرو

  1. Alireza cheraghi گفت:

    سلام خداقوت راهنمایی شما عالی بود
    سیستم‏ های ایمنی فعال را چطور میشه تهیه ونصب کرد

    1. سعید سلطانی گفت:

      با سلام و عرض ادب
      شرکت رایکار فقط تولید کننده داشن بنیان و بومی دستگاههای دیاگ شخصی و تعمیرگاهی خودرو هست.

نظرات بسته شده اند